Thursday, August 30, 2012

N.U.H.A.......Pertama Kali Bungkus Tapai

Hari ni saya nak tunjuk persiapan raya kat kampung. Time ni kat rumah Tok Ji.Sebenarnya saya lebih kepada mengacau Ummi dan Tok Ji nak buat kerja ajer. Mula-mula saya tengok Ummi dah bersila depan dulang besar berisi pulut yang dah dikukus yang dah digaul mesra dengan ragi. Rupanya diorang nak buat tapai.  Ni kiranya pertama kali saya nak belajar bungkus tapai lah.


Tok Ji saya yang suka melayan karenah. See the tangan mami jarum itu :p Banyak kan gelang dia.hehehe
 Saya pun baru dapat gelang baru tau..Terima Kasih yer Tok Ji, gelang lama saya dah tak muat, so Tok Ji pergi tukar kat kedai emas dan belikan saya gelang baru. Yang tangan belah kiri tu. Berkilat lagi kan :)


Lepas dah masukkan pulut (betul-betul Tok Ji masukkan sket pulut tu dalam daun saya, lepas tu cucuk lidi kat daun tu ) . Lidi tu Tok Ki saya yang sediakan. Fresh dari pokok kelapa belakang rumah .

 Ni saya tergelak sebab saya cucuk macam nak cucuk apa ntah tak reti . Lepas tu Tok Ji betulkan balik dan part yang paling kelakar, Ummi siap tak jumpa yang mana satu saya bungkus dalam 3 biji macam tu. Tok Ji kata kira saya dah terror la sebab hasil bungkusan sama dengan Ummi. Siapa yang termakan tapai yang saya bungkus tu nasib badan yer sebab secoet jer .hehehehehe. Tapi saya sudah basuh tangan cuci-cuci dengan sabun tau sebelum bungkus tu :)

p/s:

Lepas dua hari Tok Ji saya peram, baru boleh makan. Pastikan tutup dengan kain dan simpan di tempat tak kena cahaya. Memang manis betul tapai ni :)




p/s:

Hari yang sama saya tolong Tok Ki  tumbuk kacang tanah untuk di buat sambal nasi himpit. Sabar jer la. Tu Tokki yang layankan. Naik geram Ummi saya. Sebab saya melambatkan kerja Tok Ki ajer :p

Korang suka tolong masak kat dapur tak ??

1 comment:

  1. kecik2 ni rajin ler nak tolong.....nnt dah besar cam mana tah agakna eh.....hehehe....kalo malas kene tunjuk gambar ni kat nuha

    ReplyDelete

Terima kasih sebab sudi bagi kiss kat saya (: lagi banyak kiss lagi saya suka :*

xoxoxo,

Nuha & Nayla